Työvälineet


Opiskelija tuntee mikrotietokoneen ja tietojärjestelmien perusrakenteet ja ymmärtää niiden yleiset toimintaperiaatteet. Hän ymmärtää erityyppisten tietokonejärjestelmien ja niiden osien, kuten työasemien, verkkojen ja palvelimien toiminnan ja merkityksen käyttäjän näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet opetella sovellus- ja työvälineohjelmien käyttämistä. Opiskelija tuntee työhönsä liittyvät tietoturvamääräykset.

Opiskelija osaa hyödyntää tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgra-fiikkaohjelmia. Hän hahmottaa opiskelutöissä tehtävien raporttien kirjoitta-mis- ja esittämisprosessin ja osaa raportoida hyvällä kirjoitetulla ja puhutulla yleiskielellä. Opiskelija osaa tuottaa ja muokata standardinmukaisia ja kielellisesti lähetyskelpoisia yrityksen viestinnän asiakirjoja. Hän osaa jär-jestää, säilyttää ja hävittää asiakirjat säännösten mukaisesti.

Opinnon keskeiset sisällöt:


Työvälineohjelmat (5 ov)



  • mikrotietokoneen osat ja niiden toiminta
  • graafisen käyttöliittymän tärkeimmät vakiotoiminnot
  • tiedosto- ja kansiorakenteet sekä verkkoresurssit
  • sähköpostin käyttö ja liitetiedostot
  • tietojen haku, tallennus, tulostaminen ja varmuuskopiointi
  • tietokonelaitteiston hankinta
  • virukset ja niiden torjunta
  • fyysinen tietoturva, lain antama tietoturva
  • taulukkolaskennan perustoiminnot
  • kaavat ja funktiot
  • kaavioiden muodostaminen ja muokkaaminen
  • näppäilytaito
  • tekstinkäsittely ja standardit
  • lomakkeiden suunnittelu ja käyttö
  • esitysgrafiikka
Kirjallinen viestintä ja raportointi (1 ov)
  • raporttien ym. asiakirjojen kirjoittaminen
  • lähteiden käyttö, tiedon käyttöluvan hankkiminen, tekijänoikeudet
  • kirjoitusprosessin vaiheet
  • kaupan alan tekstilajien ominaispiirteitä ja kielenkäyttöä
  • esityksen suunnittelu, havainnollistaminen ja esittäminen

Opinnon hyväksytyn suorittamisen edellytykset:

Portfolio, jolla/jossa osoittaa osaavansa
  • raporttien kirjoittamiseen liittyvät asiat
  • hyödyntää työvälineohjelmia A-ajokorttitasoisesti erilaisten, stan-dardinmukaisten asiakirjojen tuottamisessa, esitysmateriaalin val-mistamisessa ja suullisessa esittämisessä sekä erilaisissa laskelmissa
  • tietojen järjestämisen ja säilyttämisen

1. Word-tekstinkäsittelyohjelman käyttö ja kirjallinen viestintä

1. Tehdään cv, suomeksi ja englanniksi

Jos et muista päivämääriä, ei haittaa – voit tuoda todistuksesi myöhemmin kouluun, niin lisätään ne sitten.




2. Tehdään HYVÄ työhakemus

– katsotaan ensin malleja.
http://www.kolumbus.fi/tyohakemus_ja_cv/

Kun sinulla on hyvä cv valmiina, sinun ei tarvitse tulevaisuudessa kuin lisätä uusin työpaikka ja koulutus. Sama työhakemuksen kanssa; selviät pienillä muutoksilla.
Lähetä cv omaan sähköpostiisi, mistä saat sen aina tarvittaessa haettua nopeasti.


2. Aloitetaan portfolion tekeminen


Ohjelmat: Word, PhotoShop (aluksi, myöhemmin lisätään portfolioon Excelissä ja PowerPointissa tehtyjä asioita)
http://peda.net/veraja/jyu/ac/all/portfolio/pofoopas



3. Näppäilytaito
 
Kymmensormijärjestelmä

Tee harjoitus ja testaa sen jälkeen uudelleen kirjoitusnopeutesi. Kuinka iso ero tuli edelliseen tulokseen verrattuna?

4. Excel

- perusharjoituksia (tekstin syöttäminen, taustaväri, yhteenlasku Excelissä)
- kaavat, funktiot ja kaaviot


5. PowerPoint


- perusteet kuntoon
- harjoituksia:
Tee hieno presentaatio aloittavasta yrityksestäsi tai vaihtoehtoisesti oma cv ja esittely itsestäsi ppt-esityksenä.
- miten näytetään PowerPoint -esityksiä screenillä


6. Raportin kirjoittaminen
Vaatimuksena kurssin läpikäymisestä on tehdä portfolio, jolla/jossa osoittaa osaavansa mm. raporttien kirjoittamiseen liittyvät asiat.
Käydään läpi seuraavia asioita kirjoittamisesta:
- Raporttien ym. asiakirjojen kirjoittaminen
(Millainen on hyvä sähköposti? Miten aloittaa ja lopettaa viesti?)

-
lähteiden käyttö, tiedon käyttöluvan hankkiminen, tekijänoikeudet

Raportin malli:
http://www.salonopetus.fi/virtuaalikoulu/aidinkieli/luovakirjoittaminen/raportti.htm

Asiakirjoittaminen (raportit ym):
http://www.kajak.fi/oppiminen/Oppimisen-tyokalupakki/Kirjoittamisen-tyokalut/Asiakirjoittaminen

7. Jokaisen tulee kirjoittaa asiakirjastandardien mukaisesti seuraavat asiat:

- numerot, merkit:


Tee testi: (tosi vaikea!)
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/numeroilmaukset/c1harjNumerot1.htm

Sen jälkeen voit siirtyä vähän helpompiin testeihin – pystyt tarkistamaan vastauksesi painamalla ”oikea”-nappia ja opit samalla:
http://opettajatv.yle.fi/themes/opettaja/quiz.php?q=394
http://opettajatv.yle.fi/themes/opettaja/quiz.php?q=396
Muista tarjousta tehdessä:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/tarjousneuvo/tarjouksen_tekeminen/muista_tarjousta_tehdessa/

Lukemista: Hyvän tarjouspyynnön tekeminen
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/tarjousneuvo/hyva_tarjouspyynto/

- kokouskutsut, pöytäkirjat, muistiot
:

Kokousasiakirjat:

http://www.kajak.fi/oppiminen/Oppimisen-tyokalupakki/Kirjoittamisen-tyokalut/Kokousasiakirjat

Kirjoittamisesta lisää ohjeita:

Asiakirjamalli (kannattaa vilkaista!)

http://www.bbm.fi/Portals/21/SA_etusivu/Asiakirjamalli.pdf

Kotimaisten kielten keskuksen ohjeita ja suosituksia
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=297

Kielitoimiston kysytyimmät:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1977



 
OPPAITA

Powerpoint
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/at/at6/power_point_2007/esityksen_luominen/00_uusi_esitys?C:D=hNcg.glKX&m:selres=hNcg.glKX

Excel

http://office.microsoft.com/fi-fi/excel-help/excel-2010-n-perustoiminnot-HA101829993.aspx

Access
http://office.microsoft.com/fi-fi/access-help/tietojen-keraaminen-ja-tallentaminen-accessin-infopathin-tai-molempien-avulla-HA001103247.aspx
http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/atk/tietokanta/tkopi2/lomakkeet

Portfolio
http://peda.net/veraja/jyu/ac/all/portfolio/pofoopas
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/portfolioam/


Tietoturvaopas
http://www.tietoturvaopas.fi/yrityksen_tietoturvaopas/fi/index.html

Kuvien julkaiseminen netissä
http://www.tietoturvakoulu.fi/opettajille/kayttaytyminenverkossa/kuvienjulkaiseminennetissa.html

Äidinkieli
http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/kielenhuolto/sisalto

Äidinkielen kurssi
http://yle.fi/vintti/yle.fi/supisuomea/index.html

Suomi toisena kielenä -linkkejä
http://s2opettajat.yhdistysavain.fi/linkit/verkkomateriaalit/

Kirjoitusprosessin vaiheet
http://www.kielijelppi.fi/kirjoitusviestinta/
http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/nayteportfolio/aloitussivu_ohjeita_opettajalle_pofo.shtml
http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/kirjoita/vaiheita.htm


CV

http://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/hyva-cv-on-taytta-faktaa
http://ellit.fi/koti-ja-sisustus/kodinhoito-ja-talous/hyva-cv-auttaa-tyonhaussa
http://www.city.fi/artikkeli/Idioottivarma+CV-opas/49/

CV-malli
http://monster.almamedia.fi/aineistot/cv/CV-malli.pdf

CV-malli - Powerpoint-cv, joka on ladattu Sharepointiin
http://www.slideshare.net/PatrikKvarnstrom/pk-cv-ppt-2011-fin

CV-malleja ja työhaastatteluvideo
http://www.kolumbus.fi/tyohakemus_ja_cv/

Työhakemus
http://www.barona.fi/tyonhakijalle/vinkkeja-tyonhakuun/hakemuskirjeen-kirjoittaminen

Työhakemusmalli
http://www.tyohakemus.net/wp-content/uploads/2012/01/työhakemusmalli.pdf

Raportin malli
http://www.salonopetus.fi/virtuaalikoulu/aidinkieli/luovakirjoittaminen/raporttimalli.htm

Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma– malli: (avautuu Wordissä)
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=29&cad=rja&ved=0CGMQFjAIOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.jklinnovation.fi%2Fdefault%2Fmedia%2Fjkl_innovation_www%2Ftiedostot__fi_%2Flomakkeet%2Fliiketoimintasuunnitelmamalli_lts.rtf%3F__EVIA_MEDIA_PATH_DOWNLOAD&ei=Z0E_UP2mC4yVswaFmoBg&usg=AFQjCNGRSp0-DZT850xJSzMZ2IM-63tN8A&sig2=4_spPCW2a-yq79Wg3naqbw


Ohjeita liiketoimintasuunnitelman tekemiseen
http://materiaali.osao.fi/kaul/verkko-opetus/etalukio/liiketoimintasuunnitelma/index.htm
http://h41112.www4.hp.com/promo/obc/fi/fi/business-it-advice/be-a-great-boss/create-a-strong-business-plan.html

Animaatioita Gimpillä
http://www.slideshare.net/sklaos/gimp-26-animation-presentation?src=related_normal&rel=175588

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.